
Agderrådet har gjennom sitt prosjekt om merkevarebygging av Sørlandet, satt fokus på en rekke muligheter i markedsføringen av Sørlandet som en attraktiv landsdel å flytte til. Om du er student eller arbeidssøkende, er målet å få flest mulig mennesker til å vurdere å flytte til Sørlandet.
Utgangspunktet for prosjektets arbeid har vært at folk ikke riktig vet hva Sørlandet har å by på av studier og arbeidsplasser. Ofte er det blitt sett på som et hvileskjær å ta en jobb på Sørlandet - i motsetting til karrierer i hovedstaden.
At Sørlandet er en av de største eksportregionene, er lite kjent. At vi har et teknologimiljø på Sørlandet som er større enn rundt NTNU i Trondheim - det er det ikke mange som vet. At Drilling-Bay er mer kjent i Houston enn i Norge og at vi har flest kvinnegründere i hele Norge - det visste du kanskje ikke.
Det er altså mange positive historier å kunne fortelle om fra Sørlandet. De gode historier i kombinasjon med at vi alle får èn plattform å fortelle historien på - det må være en styrke.
Næringslivsledere og politikere får nå et verktøy som de skal kunne arbeide med. De får et prosjektkontor som kan hjelpe til med å skape den gode følelsen for Sørlandet. Vi har snart ingen god unnskyldning for å bli glemt.
Arbeidet med prosjektet har vært målrettet og en god dialog har vært basis for å komme fram til et forslag som Agderrådet nå ser ut til å sette i drift. Det hilses velkommen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar