
Merkevarebygging av Sørlandet handler om så mye mer en opplevelsesindustrien. Men det etterlatte inntrykket til alle de hundretusener som har vært på sørlandsferie - det handler om sol, sommer, Dyreparken og Julius. Og det må vi ikke tøyse bort i vår kommunikasjon.
Vi kan enkelt foredle de gode inntrykkene til å angå mer enn bare opplevelsesindustrien ved å spille på de verdiene som folk har om Sørlandet. Det er jo ikke slik at mennesker vil etablere seg på Sørlandet bare fordi det finnes en jobb her. Det er faktisk noe med det inntrykket som er skap om og rundt Sørlandet - boforhold, gode oppvekstvilkår, flotte omgivelser, behagelig klima og så videre. Vi må få fram at det å bo og jobbe på Sørlandet er spennende og positivt. Vi må gjøre synlig at det er mulig å gjøre karriere her. Vi må vise at det er gode jobbmuligheter for alle.
Og så må vi utfordre det politiske regime til å legge forholdene ennå bedre til rette for vekst og utvikling. Skoler, fritidstilbud, kultur, infrastruktur, boliger og offentlige tjenester er alle viktige forutsetninger for en landsdel som vil vokse.
Sørlandet har behov for å vokse. Fordi både næringsliv og det offentlige trenger flere medarbeidere. Vi trenger flere mennesker til å gå på teater, kino og museer. Vi trenger flere til å bruke infrastrukturen slik at vi kan forsvare ekspansjon. Vi trenger flere mennesker til å betale for fellesgodene. Bare gjennom en slik satsing vil tjenestetilbudet kunne opprettholdes og forbedres. Det er sakens kjerne.
Og så må vi forstå at hver enkelt lille kommune og tettsted ikke har drivkraft nok til å løfte seg selv inn i folks bevissthet. Vi må tåle at det er Sørlandet som profileres - som ett. Så må kanskje Åseral eller Iveland komme i 2dre rekke når det gjelder synlighet i internasjonal og nasjonal markedsføring.
Man blir ikke stor av å gjøre seg liten - og vi må vite når tingene blir for små.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar