torsdag 11. desember 2008

Markedsføring i opplevelsen




Sist helg var jeg med gode venner en tur til Liverpool i England. Meningen var å samle gode venner og ha en Magical Mystery Tour. Ideen hadde jeg fått av en islender og selvsagt begynte jeg å leite på nett. Det var ikke vanskelig å finne et bra opplegg for vår Magical Mystery Tour: Hotellet "Hard Days Night" kunne levere en komplett pakke til en god pris. Dette skulle bli en tur i Beatles fotspor.
Det var et godt produkt, meget salgsvennlig innpakket - og snart var vi underveis med "bussen" fra Torp (Ryanair) til Liverpool John Lennon Airport. Billig, effektivt og tilgjengelig.

Opplevelsen i Liverpool var bare en hit. Hotellet er nytt, bygget på tema The Beatles - hvor selv bartenderne var look-a-like Beatles. Topp service, vennlig informasjon og alt var lagt til rette for at vi skulle trives. Hele atmosfæren på hotellet satte oss i rett stemning. Dette blir flott.

Rundt hjørne for hotellet fant vi Matthew Street - med inngangen til Cavern Club. Øl, svette og sigarettlukten slår mot oss når vi går ned. Trommehinnene nesten sprenges av høy musikk fra et lite band på scenen. Men for en stemning - for et beatles-mania.

En guidet tur med Beatles som overskrift tok oss rundt til Strawberry Fields , Penny Lane og stedene der George, John, Paul og Ringe vokste opp. Spennende og ikke minst en særdeles dyktig guide. Hadde masse kunnskap, men misbrukte ikke tiden til å fortelle mer enn det som gir den gode følelsen - de gode historiene.

Liverpools museum The Beatles Story er helt suverent for en fan. Hele historien blir autentisk fortalt - og kommentarene smyger seg inn i øret via hodetelefoner i det tempo jeg ønsker. Det å leve med historien på denne måten gir en ekstra dimensjon. Og når man så ender opp i det hvite rommet til John Lennon, hans hvite flygel med et par runde briller på lokket - og Imagine strømmende ut fra høytalerne, da blir det neste for sterkt.

Cab-drivers, front personalet, guider, pubverter, forretningsfolkene - alt var helt topp. Til og med været var strålende.

Hva har så dette med merkevarebygging å gjøre? Jo - merkevarebygging handler vel så mye om kultur for den gode opplevelsen og historien i møte mellom mennesker. Kunnskap, holdninger og vilje til å gi av seg selv - det er merkevarebygging. Merkevaren kan ikke bare bygges ved annonsering og reklame. Det handler om å ta vare på den gode historien, overføre den til meg som turist - og få opplevelsen til å bli så god at jeg ønsker å komme tilbake igjen. Da er jeg plutselig blitt en ambassadør - en markedsfører for Liverpool. Og det er jeg.

Jeg har fortalt mange om min opplevelse av Liverpool. Mange sier at de oppfatter Liverpool som en havneby - møkkete og veldig engelsk. Etter min historie forstår de fleste at dette er spennende og kanskje den neste helgeopplevelsen. Da har Liverpool, Hard Days Night Hotel og England faktisk gjort jobben. Merkevaren Liverpool begynner å leve sitt eget liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar