
Det startet med et møte mellom Agderbenken på Stortinget og Agderrådet. Da kom det fram at det var et stort savn for Åse Schmidt at vi ikke hadde et slagord på Sørlandet. Det var jo bare sol og sommer som var kjent. Og så skulle hun ut i verden å fortelle hva Sørlandet er.
Det er fantastisk å registrere at faget markedsføring er så enkelt og greit. Finn på et slagord, så er det hele løst. Det er så greit atte.
Sørlandet er kjent for sol, sommer, skjærgård og aktiviteter for familier med barn. Og den kjennskapen er utrolig sterk - sterkest i landet. Hvorfor skulle noen finne på å gjemme dette, og si at det er jo ikke viktig for markedsføringen av alt det andre vi har på Sørlandet ?
Det vil være det samme som som Ford Motor Company skulle skusle bort Volvo. Fordi Volvo er jo så kjent allikevel. Så nå vil vi jobbe med Mondeo?
Branding eller merkevarebygging handler om så mye mer enn en logo og et slagord. Det handler om visjon, hva vil vi, kultur, personlighet, etterlatt inntrykk og en hel masse annet. Merkevarebyggingens ultimate krav er at merkevaren skal gjenkjennes i alle sanser - lukt, syn, hørsel, følelse . Det er ikke uten grunn vi kan kjenne igjen Coca Cola - selv ut fra et lite glasskår fra en knust flaske.
La politikere stelle med politikk. La markedsførerne få lov til å drive med sitt fag. Please.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar